Sitemap

09/08 2022 09:37:23

Chiwere "Dhegiha Teton Santee Hidatsa Leder

Spejder i Australien

Maja Justesen tilbragte sommeren 2010 i Australien.

Se hendes beretning herunder

Seks uger i Australien er bare ikke nok, det burde nærmere være seks måneder!

Til dagligt er jeg seniorspejder på andet år, i 2. Lyngby Optaya, i Mølleå Division.

I år havde jeg muligheden at tage med SISEP, Scouts International Students Exchange Programme, som er et program der sender danske spejdere, i alderen 14 til 17, til Australien hver sommer, til gengæld sender Australien så et vist antal spejdere her til Danmark under vores vinter.

Månederne inden

Jeg tilmeldte mig programmet i januar, og cirka to måneder senere fik jeg en mail hvor der stod at jeg var tilmeldt. Derefter begyndte koordinatorerne i Australien at fordele de i alt 17 danske spejdere. I maj var vi på informationsweekend. Her mødte vi en australsk giv-et-år spejder, og en af de andre der var af sted sidste år. Et par uger efter betalte vi for rejsen, og derefter var det bare at vente på at vi skulle af sted.

Rejsen derned

Jeg rejste d. 26. juli 2010, fra Københavns Lufthavn, sammen med fire andre piger, vi rejste over Milano, Abu Dhabi og Singapore, hele vejen til Brisbane. I Brisbane skulle de andre piger på en spejderlejr, der hed Queen-lands Venturers 2010, også kaldet QV10. Jeg tog derfra alene videre til Adelaide hvor jeg mødte min værtsfamilie. Hele denne tur tog cirka 36 timer.

Min værtsfamilie

Min værtsfamilies efternavn var Lockier, familien består af to piger på henholdsvis 15 og 18, og så deres mor og far. Den ældste pige, Eliza, var i Kandersteg i Schweiz mens jeg var nede og besøge dem, så hende fik jeg desværre ikke mødt. Faren, Steve, og moren, Kath, var separeret så faren boede nede i byen mens moren og den yngste pige, og min værtssøster, Annie, boede oppe i bakkerne lidt udenfor byen. Annie går i en katolsk pigeskole og da jeg hørte dette var jeg lidt skeptisk men det gik hurtigt over da jeg fik ad vide at jeg ikke behøvede at bærer skoleuniform?

Opholdet

Under mit ophold i Australien fik jeg oplevet lidt af hvert, jeg fik bl.a. holdet en koala og fodret op til flere kænguruer, jeg var desværre ikke til mange spejdermøder, men et af de arrangementer jeg var til er noget der hedder Christmas in July, det minder lidt om vores gruppes juletur, det hele er bare presset ind på et par timer. Det andet arrangement jeg var til med spejderne var en slags fundraising, det var en fest som de kaldte Loftywood, da de har hytte ved bunden af et bjerg kaldet Mount Lofty. I skolen fik jeg mange venner og selvom jeg havde svært ved at følge med da alt jo foregik på engelsk, var det sjovt at se hvordan undervisning i Australien er så forskellig i forhold til i Danmark. I det hele taget var en meget stor oplevelse da der er så stor forskel fra Danmark til Australien.

Rejsen hjem

Rejsen hjem var en super fed oplevelse, vi rejste ti personer sammen, og havde masser at snakke om efter seks uger på den anden side af jorden. Vi tog den samme vej hjem som derned, dog blev vores fly lidt forsinket så da vi ikke kom ud lige efter vores fly var landet begyndte vores forældre at ringe til os for at vi hvor vi blev af, og det eneste vi kunne svare var jo at vi ikke havde fået vores bagage endnu, men jeg tror også at grunden til at vi ventede på alle var fordi vi ikke ville have vores tur til at slutte.

Selvom Australien er langt væk for forældrene kan jeg kun varmt anbefale at man tager af sted, det er sådan en unik oplevelse at det bare skal opleves.

Personligt har jeg selv planlagt at jeg sammen med nogen af de andre, der var af sted i år, skal derned igen om tre år, da seks uger bare ikke var nok for os.